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In Preparation

Flexible Socialism of the Brezhnev era: People, institutions, and emotions in the closed city of Severodvinsk (book manuscript)

Monographs und collected volumes

Religiöse Grenzgänger im Östlichen Europa: Glaubensenthusiasten um die Prophetin Ekaterina Tatarinova und den Pseudomessias Jakob Frank im Vergleich (1750-1850), Cologne: Böhlau  (= Lebenswelten Osteuropäischer Juden, 17) [2016, i. press].

Handbook of East European Sport History (ed. together with Anke Hilbrenner, Christian Koller, Manfred Zeller, Stefan Zwicker) [2016, in press]. 

Vertraut und fremd zugleich. Jüdisch-christliche Nachbarschaften in Warschau – Lengnau – Lemberg (eds., together with Alexandra Binnenkade and Svjatoslav Pacholkiv) (= Jüdische Moderne 8), Cologne: Böhlau 2009.

Vertraut und fremd zugleich

(guest editor) Religion und Fotografie/ The Sacred Before the Camera. Special Issues of Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 2 (2009).

Einführung in die Osteuropäische Geschichte (together with Arié Malz und Daniel Ursprung), Stuttgart/Zurich: UTB/Orell Füssli, 2008.

Einführung in die Osteuropäische Geschichte

 

Peer-reviewed articles

  • The Privilege of Seclusion: Consumption Strategies in the Closed City of Severodvinsk, Ab Imperio 2 (2011), pp. 238-259.
  • Russian Sport and the Challenges of Its Recent Historiography, Historical Research on Sports in Russia, Journal of Sport History 38/3 (2011), pp. 361-372.
  • Introduction: The Sacred Before the Camera: Religious Representation and the Medium of Photography in late Imperial Russia and the Soviet Union, Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 2 (2009), pp. 1-12.
  • Icons, portraits, or types? Photographic images of the Skoptsy in late Imperial Russia (1880–1917), Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 2 (2009), pp. 189-204.

Book chapters and journal articles

  • Spass und Freude zwischen Kontrolle und Agency: Spätsowjetische Staatsfeiertage in einer geschlossenen Stadt, in: Nada Boškovska/ Angelika Strobel/ Daniel Ursprung (eds.): “Entwickelter Sozialismus” in Osteuropa. Arbeit, Konsum und Öffentlichkeit, Berlin: Duncker & Humblot 2016, pp. 109-141.
  • Negotiating “coldness”: Natural environment and community cohesion in Cold War Molotovsk-Severodvinsk, in: Julia Herzberg, Christian Kehrt, Franziska Torma (Hg.), Exploring Ice and Snow in the Cold War, (= The Environment in History), Oxford/New York: Berghahn Books 2016 [i. press].
  • Ehrenmänner – Männer ohne Emotionen: Ehrenkodex und Männlichkeitsentwürfe auf den sowjetischen Atom-U-Booten, in: Ulrich Ludwig, Jürgen Zimmermann, Markus Pöhlmann (eds.): Ehre und Pflichterfüllung als Code militärischer Tugenden (= Krieg in der Geschichte, Bd. 69). Paderborn: Ferdinand Schöningh 2014, pp. 189-208.
  • Mystical Non-Conformism and Transgression of Religious Boundaries in Eastern Europe. Warsaw Frankists and St. Petersburg’s Tatarinova Cirle in the Early 19th Century, in: Thies Schulze (ed.): Grenzüberschreitende Religion. Vergleichs- und Kulturtransferstudien zur neuzeitlichen Geschichte, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2013, pp. 185-210.
  • The Cult of secrecy as an Element of Community Cohesion and Commodity on Negotiations: The Case of     the Closed City of Severodvinsk during the Cold War, in: Xenia Vytuleva (ed.): Soviet Secret Cities during the Cold War, New York: Harriman Institute Columbia University 2012, pp. 10-13.
  • Sports Visions and Sports Places: The Topography of Sports in Late Imperial St Petersburg and Its Representation in the Photography (1890–1914), in: Nikolaus Katzer, Sandra Budy, Alexandra Köhring, Manfred Zeller (eds.): Euphoria and Exhaustion. Modern Sport in Soviet Culture and Society, Frankfurt/N.Y.: Campus 2010, pp. 19-40.
  • Tехника и эмоции на атомной подводной лодке (1960–1990е гг.), in: Я. Плампер, Ш. Шахадат, М. Элли (Hgg.): Российская империя чувств. Подходы к культурной истории эмоций, Москва: Неприкосновенный Запас 2009 [Technics and Emotions at the Soviet nuclear submarines (1960–1990s), in: Jan Plamper, Shamma Shakhadat, Marc Elli (eds.): The Russian Empire of Feelings. Cultural approaches to the History of Emotions, Moscow: Neprikosnovennyi zapas 2010], pp. 480-501.
  • Der fremde Nachbar: Warschauer Frankisten in der Pamphletliteratur des Vierjährigen Sejms: 1788–1792, in: Alexandra Binnenkade, Ekaterina Emeliantseva, Svjatoslav Pacholkiv (eds.): Vertraut und fremd zugleich. Jüdisch-christliche Nachbarschaften in Warschau – Lengnau – Lemberg (= Jüdische Moderne 8), Köln-Weimar: Böhlau 2009, pp. 21-94.
  • Situative Religiosität – situative Identität: Neue Zugänge zur Geschichte des Frankismus in Prag (1750–1860), in: Petra Ernst, Gerald Lamprecht (eds.): Konzeptionen des Jüdischen – Kollektive Entwürfe im Wandel (= Schriften des Centrums für Jüdische Studien 11), Innsbruck: StudienVerlag 2009, pp. 38-62.
  • „Ein Fußballmatch ist kein Symphoniekonzert!“ Die Fußballspiele und ihr Publikum im spätzarischen Rußland (1901–1913), in: Dittmar Dahlmann, Anke Hilbrenner, Britta Lenz (eds.): Überall ist der Band rund – Die Zweite Halbzeit: Zur Geschichte und Gegenwart des Fussballs in Ost- und Südosteuropa, Essen: Klartext 2008, pp. 13-43.
  • Laboratorien der „Bioroboter“: Die technologische Entwicklung der sowjetischen Atom-U-Boote und ihre Besatzungen in den 1960er bis 1990er Jahren, Arbeitskreis Militärgeschichte Newsletter 30 (2008), pp. 5-8.
  • Osteuropa und die Historische Anthropologie: Impulse, Dimensionen, Perspektiven, Osteuropa 3 (2008) [= Transfergeschichte(n). Peripherie und Zentrum in Europa], pp. 125-140.
  • Jewish history in eastern Europe. New guises in cultural history, Osteuropa 58/8-10 (2008), pp. 505-510.
  • Sport und urbane Lebenswelten im spätzarischen St. Petersburg (1860–1914), in: Christian Koller (ed.): Sport als städtisches Ereignis (= Stadt in der Geschichte 33), Ostfildern: Thorbecke 2008, pp. 31-76.
  • Situational Religiosity: Everyday Strategies of the Moscow Christ-Faith Believers and of the St. Petersburg Mystics Attracted by this Faith in the First Half of the Nineteenth Century, in: Thomas Bremer (eds.): Religion and the Conceptual Boundary in Central and Eastern Europe (= Studies in Central and Eastern Europe), N.Y.: Palgrave Macmillan 2008, pp. 97-118.
  • The House on the Corner: Converted Jews and Catholic Burghers in the Struggle for Spatial Benefits in 18th-Century Warsaw (1760–1795), in: Larissa Lempertienė, Jurgita Šiaučiūnaitė-Verbickienė (eds.): Jewish Space in Central and Eastern Europe: Day-To-Day History, Newcastle: CSP 2007, pp. 91-113.
  • Transreligiöse Lebenswelten in Polen-Litauen: Warschauer Frankisten im ausgehenden 18. Jahrhundert, in: David Frick, Stefan Rohdewald, Stefan Wiederkehr (eds.): Lithuania and Ruthenia. Studies of a Transcultural Communication Zone (15th–18th Centuries) (= Forschungen zur osteuropäischen Geschichte 71), Wiesbaden: Harassowitz 2007, pp. 164-189.
  • Die Schweizerische Hilfsgesellschaft: 1814–1918, in: Madeleine Lüthi, Eva Maeder, Elena Tarkhanova (eds.): Schweizer in St. Petersburg: zum 300-jährigen Jubiläum der Stadt Sankt-Petersburg, St. Petersburg 2003, pp. 67-78.
  • Zwischen jüdischer Tradition und frankistischer Mystik. Zur Geschichte der Prager Frankistenfamilie Wehle: 1760–1800, Jewish History Quarterly/Kwartalnik Historii Żydów 4 (2001), pp. 549-565.

Reviews

In Osteuropa, Stadion, H-Soz-u-Kult,  and Historische Anthropologie